گروه دیپلماسی – تینو: با افزایش فشار دولت های اروپایی، شبکه اجتماعی «تلگرام» اعلام کرد که در سال جاری 15.4 میلیون کانال و گروه را با کمک هوش مصنوعی از این پلتفرم حذف کرده است. در انگلستان، دیلی تلگراف گزارش داد که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات فهرستی از محتوایی را منتشر کرد که پلتفرم های رسانه های اجتماعی، از جمله X، باید حذف کنند. گفته می شود که متخلفان با جریمه هایی به ارزش میلیون ها پوند مواجه خواهند شد.
البته تلاش برای اداره فضای مجازی به انگلستان و اروپا محدود نمی شود. به عنوان مثال در آمریکا قانونگذاران با تصویب لایحه ای فعالیت شبکه اجتماعی چینی TikTok را در این کشور محدود کردند. طبق قانون جدید، Bytedance، مالک تیک توک در چین، حداکثر ظرف یک ماه باید این پلت فرم را به یک شرکت آمریکایی تحویل دهد. در غیر این صورت مسدود خواهد شد. در زیر به مواردی از تقابل بین دولت ها، شرکت های فناوری و پلتفرم های رسانه های اجتماعی در سال های اخیر اشاره می کنیم.
نگاهی به تلاش ها برای اداره فضای مجازی در اروپا
اتحادیه اروپا اقدامات متعددی را در چارچوب مدیریت و کنترل فضای سایبری انجام داده است. از وضع قوانین گرفته تا ارائه برنامه ها و بسته های آموزشی برای افزایش آگاهی شهروندان. برخی از این ابتکارات عبارتند از:
- قانون خدمات دیجیتال: این قانون برای مدیریت محتوا در بسترهای الکترونیکی طراحی شده است.
- مبارزه با اطلاعات نادرست در شبکه های اجتماعی
- استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی محتوای غیر معتبر و اجرای قانون برای حذف آن
- برنامه های آموزشی و آگاهی بخشی با هدف افزایش آگاهی عمومی در برابر اطلاعات نادرست