به گزارش تینو، در ماه های گذشته پس از اعطای افزایش قیمت به کارخانه های تایرسازی، فاصله قیمتی بین قیمت کارخانه و بازار برای بسیاری از لاستیک های سواری کاهش یافت و حتی در لاستیک هایی که تعداد مشتریان کمتر بود. تفاوت قیمت از بین رفت، اما در مورد لاستیک های پرمصرف که استفاده می کنید برای اکثر خودروهای اقتصادی، هنوز حدود 40 تا 50 درصد اختلاف قیمت وجود دارد و بسیاری از متقاضیان به دنبال خرید لاستیک های دولتی هستند.
غرور لاستیک; بازار گل
در بازار لاستیک از نظر موجودی کالا مشکلی وجود ندارد و اگر فردی دستی باشد می تواند انواع لاستیک های ایرانی و وارداتی و حتی قاچاق را با قیمت روز تهیه کند اما وقتی نوبت به قیمت کارخانه می رسد مصرف کنندگان پراید و خودروهای خانواده پژو باید لاستیک را از بازار بخرند، باید 40 تا 50 درصد بیشتر از قیمت کارخانه بپردازند. این در حالی است که سهم بازار این لاستیک ها بسیار بالاست و تمامی محدودیت های اعمال شده برای تنظیم بازار تایر تنها برای رفع نیاز این دسته از متقاضیان است.
بررسی های میدانی انجام شده توسط الهمشهری حاکی از آن است که لاستیک های مناسب برای خودروهای خانواده پراید و پژو پرتقاضاترین محصولات بازار هستند، به ویژه اینکه لاستیک پراید راحت ترین لاستیک برای فروش محسوب می شود و با توجه به تقاضای زیاد برای آن، قیمت آن گاهی اوقات بالاتر از تایرهای سایز بزرگتر است.
بازار سهام تاریخی کره ای ها
به گفته سازندگان، فروشندگان و صرافی ها، عمر مفید لاستیک 4 سال است، پس از این تاریخ، اگرچه امکان استفاده از لاستیک وجود دارد، اما از نظر استاندارد صحیح نیست و می تواند خطرناک باشد، به ویژه برای حمل کالا و کالا. سفر مسافت های طولانی
جالب اینجاست که با توجه به عدم بهبود لاستیک های تولید داخل و کیفیت متوسط لاستیک های چینی موجود در بازار، مشتریان زیادی به دنبال لاستیک های کره ای قاچاق در بازار آزاد هستند که تاریخ تولید آن به سال 2019 به بعد برمی گردد. بسیاری از آنها عملا منقضی شده اند.
اگرچه فروشندگان بازار لاستیک تهران بر این باورند که این لاستیک ها همچنان از کیفیت بالاتری نسبت به لاستیک های نو ایرانی و چینی برخوردار هستند، اما خرید آنها صرفا بر اساس این نظر قابل توصیه نیست.
ثبت نام لاستیک های دولتی
اگرچه پیش از این وزارت صنعت قول ایجاد سامانه جامع فروش لاستیک دولتی را داده بود، اما فروش لاستیک دولتی خارج از سایت سازنده محقق نشد و متقاضیان چاره ای جز شرکت در مسابقات ثبت نام لاستیک دولتی نداشتند.
البته برخی از نمایندگان کارخانه های لاستیک سازی به صورت دوره ای لاستیک های دولتی را می فروشند و به ازای هر گرین کارت علاوه بر کارمزد دو لاستیک به قیمت کارخانه تخصیص می دهند. یکی دیگر از راه های خرید لاستیک دولتی، ثبت نام از طریق سایت شرکت است، اما با توجه به زمان مشخص برای افتتاح سایت، بسیاری ترجیح می دهند این ثبت نام را از طریق کافی نت ها انجام دهند.
کافی نت ها برای ضبط دو فریم بین 200 تا 400 هزار تومان می گیرند. در ضمن در صورت خرید لاستیک از کارخانه باید هزینه ارسال را نیز در نظر بگیرید که از 100 تا 150 هزار تومان به ازای هر رینگ متغیر است.