به گزارش تینو، دو هفته از درگذشت سعید راد می گذرد و تعدادی از همکاران و دوستان این بازیگر قدیمی شامگاه دوشنبه 24 مرداد ماه در جشنی که به همت مجله بخارا در تالار سیف الله داد برگزار شد. سینما خان. او با کشف استعداد و سال های خود، روایتگر و شنیدن ظهور و سقوط این ستاره سینما بود.
در این برنامه که در ادامه سلسله جلسات محله بخارا به نام «شب راد مبارک» بود، علی دهباشی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت، از برگزاری این برنامه در این شرایط ابراز تاسف کرد. سعید راد در این دنیا نیست.
خاطرات طلایی و سرنوشتی عجیب برای یک بازیگر
وی در ادامه از علی رضا زرندست – سینماگر پیشکسوت – دعوت کرد که درگذشت سعید راد را تسلیت گفت و به نقش های ماندگار او در سینما اشاره کرد و گفت: سرنوشت واقعاً عجیب است. یک روز در طبقه بالای همان ساختمان مشغول تدوین فیلم «خداحافظ رفیق» بودم که سعید (راضا) و امیر (نادری) کنارم بودند. بنای ساخت این فیلم را سعید راد گذاشت. او را از طریق برادرم شناختم و پس از آن با هم دوستی برقرار کردیم. در آن زمان برادرم مشغول ساخت فیلمی به نام «فاتحان صحرا» بود (به عنوان تهیه کننده) که از او خواستم نقشی را به سعید بدهد و بعد از آن پلان «خداحافظ رفیق» را ساختیم. امیر نادری وقتی او را دید گفت: این خودش است و بعد فیلم را با 20 هزار تومان برای سعید شروع کردیم.
وی ادامه داد: پدر سعید راد خلبانی بود که در زمان رضاشاه برای آموزش به خارج از کشور رفت و سپس برگشت، اما بعداً به دلیل مخالفت با شاه، ساختار طبیعت و زندگی اینگونه است در نوع خود عجیب است
زرنداست که در بسیاری از فیلم های مهم از جمله آثار کیمیایی به عنوان مدیر فیلمبرداری کار کرده است، در بخشی دیگر گفت: در چند فیلم با سعید کار کردم و دوستی خوبی با هم داشتیم. ما یک انسان خوب و یک بازیگر خوب را از دست داده ایم. در نقشهای بعد از انقلاب یکی از ویژگیهای او بیشتر به چشم میخورد که صدای متمایزش متناسب با نقشهایی بود که ارائه میکرد.
سعید راد قهرمان زخمی نسل من بود
بعدها که دهباشی تعریف می کرد ویدیویی از امیر نادری پخش می شود، مهرشاد کارخانی از پشت تریبون آمد و گفت که مدتی است با امیر نادری در ارتباط بوده تا اینکه متوجه شده در شهر در حال آماده سازی فیلم جدیدش است. در آمریکا.
این کارگردان سینما گفت: نسل من سعید راد را به عنوان یک قهرمان زخمی می شناسد. حتی زمانی که «تنگنا» اکران شد و یک هفته بعد در سینماها تغییر مسیر داد، مشخص بود که سینمای باکس آفیس این گونه قهرمان زخمی را به گونه ای دیگر می بیند.
پس از سال 57 در فیلم برزخواه ها در کنار فردین، ناصر ملک مطیعی و ایرج قدری ایفای نقش کرد که همگی به ستاره های ماندگار تبدیل شدند. پس از آن ویدئویی از امیر نادری پخش شد که در آن خاطراتی از دوستی و همکاری خود با سعید راد تعریف کرد.
غرور و اعتماد به نفس سعید راد در زندگی او تاثیر گذاشت
سپس هوشنگ گلمکانی – منتقد سینما – طی سخنانی به زرنداست و کارخانی اشاره کرد که سعید راد همزمان با کشف او توسط موج نو سینمای ایران و امیر نادری که نابغه بود کار خود را آغاز کرد. در کارش، در حالی که گفته می شد سعید راد بازی در فیلم را دوست ندارد، او عاشق بولینگ بود، اما وقتی نوبت به کار رسید، از فیلم حمایت کرد، حتی از نظر مالی.
وی ادامه داد: همه اینها در زمانی اتفاق افتاد که سینمای موج نو به بازیگر جدیدی نیاز داشت اما بعدها با افول سینمای موج نو، سعید راد وارد عرصه فیلم های تجاری شد تا اینکه زمان تولید این نوع فیلم ها فرا رسید.
این منتقد گفت: سعید راد به این شکلی که بود در سینمای پس از انقلاب جایی نداشت و یکی از قربانیان تصمیمات بین دو فعالیتش در دو دوره انقطاع بود. بنابراین مجبور به مهاجرت شد و این وقفه ای است از ظلمی که در حق بازیگر می شود. اگر می توانست بفهمد کجا زندگی و کار می کند، شاید مسیر طبیعی کارش را دنبال می کرد. در این سالها گاهی زنگ میزد و در مورد پیشنهاداتی که به او میشد مشورت میکرد، که البته خودش کارش را انجام میداد، اما به جز «دوئل» که به سبک خودش نزدیک بود، از خیلی از کارهایش راضی نبود. کار کردن تجارت دیگر.
گلمکانی همچنین به متن پرحاشیه ای که در صفحه مجازی خود نوشته بود اشاره کرد و گفت: او از ده ماه پیش در رختخواب بود و دوست نداشت کسی او را در رختخواب ببیند زیرا غرور و اعتماد به نفس زیادی داشت. او برای جوان ماندن از سبک زندگی سالم پیروی می کرد و تمایل او به جوان ماندن در تصمیم گیری هایش بسیار تاثیرگذار بود. وقتی در فروردین امسال به دیدار آقای طوسی رفتم، ایشان در وضعیتی کاملاً باورنکردنی قرار داشتند، اما باید بگویم که آنچه من به عنوان خانه سالمندان نوشتم، سوء تعبیر شده است. همه فکر می کنند خانه سالمندان جای تاریکی است، اما مکانی که آقای راد در آن نگهداری می شد به قدری شیک و مجهز بود که لازم بود در چنین مکانی وضعیت و معالجه او حفظ شود. پسرانش هر کاری که می توانستند انجام دادند. متأسفانه در این مدت آنقدر سخنان بد و گمراه کننده شنیدیم که تعجب کردیم و عجیب است که با وجود همه ناملایمات (در جامعه) در چنین مواقعی همه معلم اخلاق می شوند، هرچند تلخ است که چنین بازیگرانی این را داشته باشند. سرنوشت.
سخنان طوسی از بهروز و طوقی و در انتظار لیوان خوش بینی
در ادامه این مراسم جواد الطوسی با تشکر از علی دهباشی برای برگزاری این نشست و ارائه برنامه شبانه سعید راد توسط دهباشی، بدون اینکه بخواهد ابراز علاقه کرد و گفت: شایسته بود چنین برنامه ای باشد. اولین بار توسط انجمن سینما تولید شد.
وی در مقدمه صحبت های خود به موضوع ستاره سازی اشاره کرد و افزود: در فاصله سال های 1309 تا 1316 چندین فیلم از سپنتا و ایوانسیان تولید شد و پس از آن تا سال 1326 وقفه ایجاد شد و پس از آن تا دهه چهل. گروهی از بازیگران به سینما آمدند به استثنای نصیر ملک موتی که به جز سه چهار سال حضور نداشتند و یک جور آزمون و خطا در قسمت بازیگری اتفاق افتاد. در آن زمان ها به جنبه های ژانر سینما اهمیت چندانی داده نمی شد و بازیگری مثل بهروز و تائوگی برای نشان دادن استعدادش باید در فیلم های موج نو ظاهر می شد.
وی با ارائه مجموعه ای از نقدهای سینمایی چند فیلم شیمی با هدف تشخیص بیماری در مسیر زندگی هنری بازیگری چون سعید راد، گفت: فکر می کنم بهروز فشوقی برای ایفای نقش، استیو مک کوئین و سعید راد را در نظر داشت. . او همچنین پل نیومن را می خواست، اما یک فاصله چند ساله باعث شد آرزو کند که چنین اتفاقی نیفتد و نقاط اوج دوران بازیگری اش تکرار نشود.
وی با انتقاد از برخورد برخی هنرمندان، به تمایل برخی از چهره های سینمایی برای بازگشت اشاره کرد و گفت: بهروز فوشوجی همچنان در دوراهی بازگشت یا ماندن است چرا که به هر حال می خواهد در این سن و سال در کنار خانواده بماند. چرا این لیست را آنقدر طولانی کنید که چنین جریانی ایجاد کند؟ آنها همیشه دلشان برای این زمین می سوزد، پس چرا بعد از 45 سال از عینک خوش بینی استفاده نکنیم؟
وی همچنین به دیدار دو ماه پیش خود و مسعود کیمیایی با سعید راد اشاره کرد و افزود: آقای کیمیایی بارها خواستار بازی مجدد سعید راد در فیلمش بودند اما به هر حال سعید راد هیچ توقعی برای نقش و تغییر نداشت. در فیلم در نهایت معمایی شد و وقتی به نتیجه رسیدند به دلیل عدم همکاری وزارت ارشاد ساخت آن فیلم منتفی شد. آن دو با دیدن همدیگر در آن درمانگاه گریه کردند و آقای کیمیایی بعد از پاک کردن اشک هایش در گوشه ای به سمت او رفت.
طوسی در پایان با اشاره به پیگیری فرزندان رعد در خصوص مشکلات پزشکی وی، تاکید کرد: تمام تلاش ها برای بهبود وضعیت سعید رعد انجام شد اما او در معرض تصادفات زیادی قرار گرفت که نه چاره ای بود و نه فردی. مسئولیت آن را بر عهده دارد. ماجرا جز شرایط فرهنگی ماست که باعث غرور سعید راد در افول ستاره اش شد.
hamshahrionline به نقل از تینو