تینو – یکتا فراهانی: طبق آزمایشات فراوان هیچ اتومبیل رالی و مسابقه ای هیدروژنی با موفقیت برای مسابقات گواهینامه دریافت نکرده است. بنابراین، آزمایش موفق Extreme H بسیار مهم است. به خصوص از آنجایی که هیدروژن هنوز به عنوان سوخت خودرو نسبتاً جدید است، نادر است و در مخلوط های خاصی با هوا قابل انفجار است.
البته باید توجه داشت که حتی اگر مخزن سوراخ شود و گاز هیدروژن خارج شود، حدود 14 برابر سبکتر از هوا است. بنابراین با سرعتی در حدود 20 متر در ثانیه (66 فوت در ثانیه) به سمت بالا حرکت می کند. به گفته وزارت انرژی ایالات متحده، احتمال انفجار در بنزین معمولی کمتر از احتمال انفجار است.
مسیر اضافی در مقررات تست تصادف
مقررات تست تصادف FIA بر ایمنی برخورد جانبی و واژگونی تمرکز دارد. پس از اتمام این تستهای تصادف، پایونیر 25 تستهای مسیر دیگری را پشت سر خواهد گذاشت
مارک گرین، مدیر فنی Extreme H میگوید: «این اولین خودروی مسابقهای هیدروژنی است که از فهرست FIA عبور میکند. ما با FIA برای تعریف این تست های تصادف کار کرده ایم.
فناوری پیل سوختی هیدروژنی
به گزارش وب سایت خودرو، پایونیر 25 از فناوری سلول سوختی هیدروژنی سیمبیو با مخزن هیدروژن با ظرفیت 2 کیلوگرم در 700 بار استفاده می کند. این خودرو دارای بدنه ای لوله ای با صندلی مرکزی راننده است که توسط ساختارهای شوک اجباری FIA احاطه شده است.
شاسی به خودی خود بسیار قوی است، با این حال، ساختارهای کامپوزیت کربن تصادفی بر روی دو مخزن هیدروژن اضافه شده است، و برای آزمایش ضربه جانبی، ساختارهای کامپوزیتی در دو طرف داریم که انرژی را جذب می کنند.
بیشتر بخوانید:
تشخیص نمای ترکیبی
پرواز هیدروژن
کنترل فشار داخلی
به گفته گرین، سیستمها برای هر دو آزمایش تحت فشار بودند و فشارهای درون آنها بهعنوان دادههای زنده بررسی میشد. این کار برای اطمینان از اینکه سیستم ها آسیب نبینند و فشار خود را از دست ندهند، انجام شد. در نهایت، هر دو فشار بالا و فشار پایین حفظ شدند، که نشان میدهد هیچ آسیبی به سیستم هیدروژنی وارد نشده است.
Spark Racing Technology یک بسته انحصاری از قطعات استاندارد را برای هر Pioneer 25 که در Extreme H رقابت میکند ارائه میکند. با این حال، تیمها آزادی عمل زیادی برای تغییر قسمتهای جلو و عقب برای تقلید از خودروهای موتور اسپرت معمولی IC دارند.
نمایشی از فناوری پیشرفته نسخه موتور هیدروژنی با آلایندگی هیدروژن صفر
Extreme H نسخه بدون هیدروژن دوچرخه اسپرت برقی آفرود Extreme E است که قرار است در سال 2025 معرفی شود و فناوری پیشرفته موتور هیدروژنی را در یک محیط مسابقه رقابتی به نمایش بگذارد. یک گام بلندپروازانه به سمت انرژی پاک. Extreme H یک سری ساخت تک است. یعنی این خودرو با هدف پیشی گرفتن از رقیب تولید نشده است.
تست های انعطاف پذیری
نقطه عطف بعدی پایونیر 25 این است که تانک ها و بسته های باتری خود را در معرض آزمایش انعطاف پذیری توسط FIA قرار دهد، قبل از اینکه آزمایش های بیشتری در مسیر در اواخر سپتامبر و همچنین در ماه اکتبر انجام شود. تمامی خودروهای شرکت کننده در Extreme H قرار است در هفته های آینده وارد تولید شوند و تیم های درگیر باید سفارشات خود را تا پایان سال دریافت کنند.